Zemiaky obsahujú látku solanín. Ide o toxický glykoalkaloid, ktorý je v malom množstve pre naše zdravie neškodný. Ak by sme však do tela dostali viac tejto látky, môžeme sa pokojne otráviť. Najväčší obsah sa nachádza v zemiakových šupkách. Práve preto, by sme ich mali pred konzumáciou šúpať. Veľká časť sa zničí aj pri varení. Dajte si však pozor na konzumáciu vody, v ktorej boli zemiaky varené. Do nej sa totiž táto látka dostane vo vysokom množstve. Solanín sa v hľuzách nachádza z dôvodu ochrany. Zemiaky sa ním jednoducho chránia pred napadnutím chorobami, či škodcami, ale i proti poškodeniu. Vo všetkých prípadoch sa množstvo látky zvyšuje. Preto je dôležité, aby sme kupovali iba stopercentne zdravé zemiaky.

brambory
 
Aké zemiaky nekupovať
 

  • Zelené zemiaky. Tieto hľuzy nie sú dozreté a obsah škodlivej látky je vyšší.
  • Naklíčené zemiaky. V klíčkoch sa totiž táto toxická látka zhromažďuje.
  • Staré, vyschnuté zemiaky. Keď zemiak začne schnúť, alebo sa kaziť, ide o rovnaký proces ako napríklad pri plesňovom ochorení. hľuzy sa teda začínajú brániť a tvorba solanínu je väčšia.
  • To isté platí aj o poškodených zemiakoch.
  • Zemiaky, ktoré sú zabalené v mikroténových vreckách majú tendenciu sa zapariť. Ich nákupu sa vyhnite tiež.
  • Ak chcete zemiaky konzumovať so šupkou, vyberajte len čerstvé, mladé, ale dostatočne dozreté kúsky.

zelenina
 
Dôležité je aj uskladnenie zemiakov. V žiadnom prípade ich nedržíme v chladničke, ale ani naopak na príliš teplom mieste. Priame slnko, alebo príliš veľa svetla im taktiež škodí. Vhodná je napríklad pivnica, alebo chladnejšia chodba, či špajza. Ak objavíte kúsky, ktoré sú nahnité, zoschnuté, poškodené, alebo začali klíčiť, radšej ich vyhoďte. Alkaloidy totiž ani varením nezničíte úplne. Vo všeobecnosti by ste sa mali vyhnúť konzumácii surových zemiakov a spomínanej vody, v ktorej sa varili.
 

Nekupujte zelené naklíčené ani poškodené
4.7 (94.55%)11